lördag 19 februari 2011

Avslutning på den egyptiska veckan


Min egen erfarenhet från Egypten härrör sig från förra seklet då jag ingick i en grupp som hamnade på en egenartade turné med 16 finska magdansöser(!) som huvudnummer. Fast jag tror jag berättat om den tidigare.

Egyptisk musik är intressant på många vis men det är inte så mycket rock'n'roll i den. Inte så mycket band över huvud taget utan mest sångare/sångerskor med anonymt komp. Det enda undantaget jag kan komma på på rak arm är bandet Sharkiat, som under ledning av den geniala Fathy Salam skapat en helt egen stil. Lite jazz och rock med traditionell egyptisk musik i grunden. Tillsammans med det schweiziska bandet Les Maniacs gjorde de en mycket märklig skiva i mitten av 90-talet.


Ensamma låter Sharkiat lite mindre rock och lite mer jazz.

Inga kommentarer: