torsdag 3 september 2009

Till paprikaplaneten


Det tar tid att uppdatera sig efter en lång semester i mediaskugga. Det känns som om man varit borta minst ett halvår. När jag slår upp Shantels myspace-sida finner jag nu till min förvåning att -förutom Oslo och Stockholm- även Göteborg står med på turnéplanen, den 16 oktober. Det var som fan! Men var skall skall han i så fall spela? "Consertlokal" står det bara? Det kan ju vara var som helst. En snabb sökning på nätet ger inga resultat. Lite skumt... Jag får kolla mina kontakter. Är det någon som vet något?

Nåväl. Nya skivan Planet Paprika var det. Ni som känner till Shantel från tidigare kommer inte att bli besvikna. Det är fortfarande hans patenterade blandning av balkantongångar med markerad baktakt och bruten engelska som dominerar.

Påminner i hög grad om förra skivan Disko Partizani som gått varm i mitt hem och på klubbar ute i Europa. Jag är ännu inte helt inlyssnad på den nya men det känns lite som en upprepning. Bra förstås, men det blir inte riktigt samma sak andra gången. Men visst kommer den att gå varm hos mig lika väl som på klubbarna nere på kontinenten. Jag får testa den under autentiska förhållanden, med lite sprit i kroppen.

Ja, nu för tiden finns även ett antal balkanklubbar i Sverige. Jag ser att ett Balkan Beat Party äger rum på Fasching i Stockholm den 11/9 med den suveräne DJ:n Prinsen Paulista från Oslo och mina vänner Süperstar Orkestar, som gjorde en kanonspelning på Urkult i somras. Det kommer att bli jävligt svängigt vågar jag lova.

1 kommentar:

magister nyman sa...

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta exempel på äkta europeisk populärkultur av en kaliber som inte går av för hackor!