söndag 20 september 2009

Shantel till Musikens Hus


I går fyllde Musikens Hus i Göteborg 25 år(själva byggnaden är naturligtvis äldre än så, bilden ovan är från 1890) vilket firades med en rejäl röjarafton. Fritt inträde och gratis mat gjorde att en gigantisk kö bildades redan innan portarna slogs upp. I svärmen av DJ:s som bytte av varandra dominerade skäggiga herrarna Emrik och Ebbot tungviktsklassen. I den lättare klassen där fotarbete och rörlighet är viktigare höjde DJ Mazeltov & Seth Tiger tempot rejält framemot natten.
Kvällens huvudnummer var dock Räfven som gått från att ha varit gatumusiker till att bli "big in Japan" (och enligt ryktet har spikat en andra japanturné). Balkan-klezmer-punk-folk-eller vad man nu skall kalla det. Om stämningen steg? Gissa?

Ymnigt med alkohol försåldes under kvällen till glada priser vilket gjorde publiken utomordentligt yster och dansant. En härlig afton.

Jag har själv varit en tämligen trägen gäst under alla åren. Häckat i replokaler, fikat på Café Hängmattan ett oändligt antal gånger, gått på massor av stora och små konserter, gått på kurs, spelat själv på både lilla och stora scenen, varit DJ och hängt i största allmänhet. Ganska många band har jag sett där och en hel del har etsat sig fast i minnet. Exempelvis Boban Markovic, Mahala Rai Banda, Tinariwen, Los de Abajo, Skatalites, Amadou och Mariam och senast Haydamaky i våras.

Nu fick jag även bekräftat att Balkan Beat Party lyckats boka Shantel & The Bucovina Club Orkestar till Musikens hus fredagen den 16 oktober. Med stor sannolikhet ytterligare en minnesvärd konsert och jag slipper åka till Oslo som jag hade planerat. Bäst att köpa biljett snarast. Det kommer att bli fullt.

1 kommentar:

Petter Nyström sa...

Grymt! Jag hade ju med glädje redan noterat att Göteborg stod med på turneschemat för Shantels senaste platta, men som skrivits tidigare på bloggen så verkade de vara lite diffusa med exakt var konserten skulle hållas. Mycket glädjande att det blir Musikens hus som trots sina skavanker nog ändå är stans trevligaste scen!

Roligt också att jubileumsfesten var lyckad! Jag såg kön och gick hem...