torsdag 31 januari 2008

Vitryska favoriter: Leprikonsy


Efter några "Leffe"(6,6 %) på en närliggande krog finner jag mig sittandes framför datorn igen och undrar vad jag skall lyssna på för musik.
Näst efter Leningrad undrar jag om inte vitryska Leprikonsy är mitt favoritband i öst och det här är en av mina absoluta favoritlåtar. Översatt till engelska brukar den benämnas "Chicks don´t fall in love with me" på orginalspråk så vitt jag förstår: Девчонки Полюбили не Меня En gedigen tvåtaktare ända till det genialiska slutet som övergår i en punkig fyrtakt. Tjo hoo.

Till Leprikonsys egeneheter hör att de har genrens absolut mest missvisande CD-omslag. Vid första anblicken ser deras skivor ut att innehållla någon sorts hip-hop anpassad för barn i mellanstadieåldern. Ingenting kunde vara felaktigare. Dessa unga slynglar är avancerade musiker som producerar suverän popmusik i en
av världens avkrokar. Varför sångaren i denna video har valt att ikläda sig flytväst och vit keps är dock obekant.

Deras CD-skivor tycks dessvärre vara omöjliga att få tag i. Inte heller är låtarna lätta att hitta på nätets mörkare sidor (detta får inte tas som en uppmaning till medmänniskor åt att begå brott mot upphovsrätten utan är snarare ett resignerat konstaterande). Vissa egendomliga nätbaserade skivdistributörer i Tyskland och Ryssland saluför visserligen deras skivor men de tendera oftast att vara "out of stock" när jag vill beställa.

Inga kommentarer: