måndag 28 september 2009

Tillbaka i sin hemstad


Hur är det egentligen att komma tillbaka till sin hemstad efter många år? En ukrainare och en serb, baserade i Kiev, utgör duon Mama Diaspora som här avlevererar en en betraktelse över detta fenomen. God hjälp har de fått av Yuriy Gurzhy från Rotfront. En finfin video med en härlig dansscen förhöjer känslan. Framför allt är det några fräcka moves som jag borde träna in till nästa party.

Ljudbilden ger mig lite Shantelkänsla, den brutna engelska inverkar förstås. Snygg mix av dragspel och blås i kompet. Jag kollar in en låt till för säkerhets skull.

4 kommentarer:

Petter Nyström sa...

Haha, ja jäklar vilka moves.

För den första videon, vet någon vad filmen heter? Jag antar att det är en riktig spelfilm, och inte producerat för musikvideon?

vodkabeat sa...

Jo den bensparken är särskilt vacker men troligen inte nyttig för ljumskarna...
Filmen heter
"Родня" (1981 год) Режиссер: Никита Михалков
Vilket enligt googles automatiska översättnings betyder
"Släktingar" (1981) Regi: Nikita Mikhalkov

vodkabeat sa...

Hela filmen finns för övrigt på

http://www.memocast.com/media.aspx?id=80293

Underbar sida med stremade sovjetisk/ryska filmer som jag upptäckte nyligen.

Petter Nyström sa...

Härligt! Man tackar.