onsdag 13 juni 2012

Tummel på Röda Sten

Ett av de få svenska band som kan mäta sig med de finska i originalitet och uttryck är skånska Tummel. De har inte synts till på ett tag men nu ser jag till min glädje att de kommer de till Balkan Beat Party på Röda Sten i Göteborg den 16/6.  För ett par år sedan beskrev jag musiken som "brötig cirkuspunk med engelskspråkig balkankänsla och tuba i botten". Lite mer attityd och högre svansföring än de flesta liknande band. Jag hade förmånen att DJ:a innan dem en gång i Malmö och även efterfesta med dem. Ett härligt gäng, jag betvivlar inte att de behållit glöden och tror på en höjdarkväll. Strålande liveband men även skivan Payback Time rekommenderas varmt.



Lite mer indisk feeling i Bhangri - la från samma skiva.

1 kommentar:

Otto sa...

Rysningar och gåshud är vad jag får!