fredag 8 juni 2012

Ny skiva från Tundramatiks


                                          
Jag hann knappt hitta Tundramatiks på nätet (se inlägget 20 maj) innan nya skivan Roinan Rodeo uppenbarade sig. Tundramatiks spelar folkpunk enligt Wikipedia men det är ett alldeles för enkelspårigt uttryck .


Det är ett betydligt mer mångdimensionellt band. Mer experimentellt och oregerligt. Visst, punkig attityd och finskklingande melodier men också, stötiga rytmer och balkantongångar, hårdrocksriff och en vildsint sång. Oförutsägbart och bångstyrigt. Alltså ett band helt i Vodkabeats smak. Skivan snurrar på repeat i bakgrunden men bildmaterialet visar dessutom på ett härligt utåtagerande band, ett band jag även skulle vilja se live. Texterna förstår jag tyvärr föga utav men det spelar mindre roll. När man uppskattar musik från öster är man van språkförbistring (jag kan ju alltid sätta Herr Google i arbete).

Eftersom Tundramatiks ligger på Spotify skulle man kunna hoppas att även svenskar och andra med intresse av östlig musik skulle kunna hitta bandet. Det finns ju trots allt en hel del sådana. Överhuvud taget borde finsk musik uppmärksammas mer, med tanke på den bredd och variation som finns där (jag har tjatat om det här tidigare men svensk media är fortfarande så tröttsamt västlikriktad att jag känner mig tvungen att fortsätta med det).

Nåväl, go vänner, här är en rykande färsk video från Roinan Rodeo med sångaren Janne Masalin som dansare. En man med många talanger.




Musiken är inte bara hårdfolkligt, det finska vemodet dyker naturligtvis upp, framför allt i sista låten. Men  intensiteten ökar undan för undan......


                                                 

1 kommentar:

Unknown sa...

Spännande videor, skulle vilja förstå texterna. I den fösrta hör jag orden "lesbisk", "Hetero" och "transi" - har bett en finsk vän att översätta. BTW, laddar just upp inför fotbolls-EM och kvällens match Tyskland-Portugal med den här låten:

http://www.youtube.com/watch?v=lNsXbMmUJ0c&feature=share

Detta är tyska ZDF:s officiella EM-låt i år. ZDF är SVT:s motsvarighet i Tyskland och landets största public service-kanal. Lite öster är det, underbart sexistiskt som bara östeuropéer kan vara. :D