torsdag 12 februari 2009

Historisk hip-hop


Det är ganska ovanligt med rap och hip-hop på vodkabeat. Inte för att jag principiellt är emot rabblad poesi till rytmiskt ackompanjemang. Det kan ha sina poänger. Tyvärr har producenterna av sådan musik en i det närmaste monoman förkärlek för världshistoriens tråkigaste rytm(dum tjack ka-dum-dum tjack)och inte nog med det; texterna brukar bestå av en enfaldig radda enstaviga rim med ett innehåll som får Hagamannen och Mattias Flinck att framstå som normala. Ett fetischistiskt dyrkande av materiella ägodelar och kontanter med tillhörande människosyn brukar också vara ett regelbundet återkommande motiv i videorna.

Huruvida den ryske rapparen Boris Godunov textmässigt tillhör undantagen undgår mig eftersom jag inte förstår vad han säger. Fina körsångspartier i rysk stil ingår i alla fall och jag anar mig till en viss ironisk vinkling med en intressant blandning av amerikanskt formspråk med sovjetiska reminiscenser. Satan vad pretentiös det blev nu!

Namnet Boris Godunov är inte nytt för den musikaliskt eller historiskt bevandrade. Så hette en rysk Tsar vid sekelskiftet 15-1600-tal som med våld försökte hävda sin makt gentemot de inhemska stormannaätterna vilket blev inledningen på en period i rysk historia som går under benämningen "Den stora oredan". Vilket torde vara en tämligen talande beskrivning av tiden. Eftersom han gillade våld och bling-bling gav hans person dessutom upphov till en opera. En musikstil i mångt och mycket skiljer sig från hip-hop. Dock tycks förekomsten av feta karlar med glittriga kläder och guldkedjor vara gemensamt. Här kommer en snutt ur operan Boris Godunov från 1873 skriven Modest Mussorgskij i en version med Andrey Schelkalov i huvudrollen.

2 kommentarer:

29.03.2011 sa...

B.Goodunov är ett kitschig holländsk projekt, o har ingenting att göra med USSR,
Diter

vodkabeat sa...

Jo, visst är det så. Dålig reseach av mig. Använd i reklamsammanhang men inspirerad av Ryssland i alla fall....