söndag 26 oktober 2008

Stämningsfull trumpet en gråmulen söndag


Eftersom det är en dygd att inte upprepa sig skall jag inte göra några utgjutelser om mitt lekamliga tillstånd denna gråmulna söndag. Låt mig bara kort konstatera att gårdagskvällen bjöd på ett födelsedagskalas med mat och dryck. Eftersom jag skulle ingå som dragspelare i orkestern höll jag mig i skinnet tills vi var klara för att därefter försöka dricka ikapp. Mot värdinnornas intentioner uppstod dock en spontan partyorkester där jag hoppade in som trumslagare vilket blockerade mig mot fortsatt sprittillförsel. Efter festen kände jag mig därför nödgad att följa med en drucken skock till födelsedagsbarnet där det bjöds på whisky och vin i köket. Sångerna som sjöngs vid detta tillfälle var så vitt jag kommer ihåg: Gläns över sjö och strand, Börja om från början, Hej tomtegubbar(både fram och baklänges), I ett fönster står en flicka, Nå skruva fiolen, Sankta Lucia, Summertime, Märk hur vår skugga, En valsmelodi och Stormärta. Ännu fler? Förmodligen men de har jag förträngt. Känsloläget var ystert och vi kan gissa att grannarna njöt i fulla drag av denna stämningsfulla koncert som de gratis och oförhappandes fick lyssna på. Efter att i regnet lett hem en kamrat som glömt bort var han bodde ramlade jag in genom dörren vid fem-sex tiden, genomblöt och i tämligen dålig kondition.

En vacker melodi med Opa Cupa får därför avsluta denna avslagna söndag. Cesare Dell'Anna blåser som vanligt oerhört vackert i sin trumpet. Stelle Salenti heter låten.

Inga kommentarer: