lördag 25 oktober 2008

Med svart skjorta och hatt från Karpaterna



Denna dag får stråkarna dominera på vodkabeat. Fiolen är ju som alla vet ett fullständigt horribelt instument som i princip är omöjligt att lära sig.Att bara höra en nybörjare ta de första trevande stegen kan driva den mest stabile person till vanvett(eller flaskan). Själv har jag aldrig vågat mig på att ens röra instrumentet men i rätt händer är felan magisk. Stråkens eleganta skuttande över strängarna frambringar sådana toner och sådan extas att fiolen på många håll uppfattats som den ondes instrument(plats att göra korstecken).

Gruppen Urs Karpatz är en ny bekantskap för mig. Det är fascinerande hur många sanslöst skickliga orkestrar det finns där ute. En samling virtuosa musiker med rötterna i östra Europa som spelar med den där ansträngningslösa lättheten som får oss dödliga vilja gräva ned våra instrument och ägna resten av våra tråkiga liv åt knyppling. Min research har varit slö på gränsen till indolent så jag vet inte särskilt mycket om orkestern. Romer från Rumänien men sedan? Det mesta som skrivits är på franska och jag har inte riktigt orkat tränga in i texterna. Vi får lyssna på musiken. Flera olika låtar bland annat Opa Cupa med vackra bilder till i ett franskt repotage.

Inga kommentarer: