söndag 29 januari 2017

Mer vild Balkantango från Jaakko Laitinen & Väärä Raha


Ny CD: Näenäinen

Eftersom det damp ned en försändelse i brevlådan börjar det nya året som jag slutade det gamla. Vi beger oss alltså till Finland. Eller, ja, ännu längre bort, mot sydöstra Europa men stannar ändå kvar i finska Lappland. En ny skiva med Jaakko Laitinen och Väärä Raha är alltid en glad överraskning. Tyvärr har min gamla förstärkare från 80-talet lämnat in för gott, varför jag får spela skivan på min lilla cd-spelare i köket. Men, vad gör det, aldrig har väl disken och matlagningen gått så smärtfritt. Nya experimentella rätter blev det dessutom.

Jag gillar blandningar och de får gärna var hejdlösa, konsten vet inte om några gränser och inom populärmusiken blandas influenserna mer någonsin. Tvärt emot vad de renläriga önskar. Den dansk-makedonske blåsaren Bjonko gästar på några spår och kryddar blandningen. I videon blir det även lite psykedeliska effekter och bouzouki till balkantangons vilda toner.


Inga kommentarer: