torsdag 29 mars 2012

Natt i Rovaniemi - Jaakko Laitinen & Väärä Raha



Natt i Rovaniemi eller Yö Rovaniemellä. Ja, så heter den nya skivan från de glada skidåkarna Jaakko Laitinen och Vääre Raha ( falska pengar). De fortsätter med sin alldeles egna blandning av balkansväng och östeuropeiskt vemod med finsk tangofeeling, men har skruvat upp ambitionerna och gjort en helgjuten platta utan svaga spår. Förutom Yö Rovaniemellä där det finska temperamentet lyser igenom, finns Lehti Tuulessa en vacker 9/8-låt där jag anar en grekisk kryddning och Tanssi Tanssi, en cocek där bandet, förstärkt med en tung tuba, spelar som ett serbiskt brassband.
Trots skiftningarna i influenser finns en sammanhållande kraft i musiken och sången så att skivan känns som en helhet. Jepp, jag får lust att dansa och dricka sprit. Frågan är bara vad? Koskenkorva, Ouzo eller Slivovitz.....

Jag gissar att vi kommer att se bandet på större scener i fortsättningen och hoppas de tar svängen förbi Göteborg när det turnerar. Vi lyssnar till andra låten Onnentähti som också blivit officiell video.


Blir man sugen på att sjunga med och testa sitt finska uttal finns här videon med karaokeversionen av låten. Jag har försökt men måhända går det lättare med några Lapin Kulta innanför västen eller kanske ännu hellre lite Koskenkorva. Ohnnentähti mulle loistaa polkuani tummaa valaisten....


I Rovaniemi är torget uppkallat efter stadens stoltheter eurovisonschlagervinnarna Lordi. Kanske kan man önska att åtminstone en liten gränd döps efter Jaakko och hans mannar.
                                             


                                             
  Jag kan faktiskt skryta med att jag åkte förbi Rovaniemi i somras, något nattliv upplevde jag inte (solen lyste för övrigt dygnet runt så det var svårt att avgöra när det var natt) men tog detta foto där man kan se Lordis handavtryck längst ned på pelaren. Sedan åkte vi vidare norrut för att bada i Enare träsk.

Inga kommentarer: