söndag 13 november 2011

D som i Doc Lounge

Just det! Doc Lounge,  dokumentärfilmklubben i Göteborg visar en ukrainsk dokumentär om en kvinna som tar hand om 16 svarta barn i ett land där 99, 9% av befolkningen är helvit och ras spelar roll. Onsdag 16 November i lagerhuset. Filmen börjar kl 20.00 men redan 19.00 kommer undertecknad att spela musik och filmsnuttar från Östeuropa för att  för att skapa rätt stämning. Självfallet finns där också en bar. Efter filmen rundar vi av med lite mer östeuropeisk musik.

Få ukrainska videos innehåller svarta artister. Själv har jag bara sett en och enligt nätkällor blev videomakarna och rapparna hårt kritiserade för att de gav sig på en ukrainsk folkmelodi på ett oortodoxt vis. Om man läser kommentarerna under youtubeklippet kan man förstå stämningen lite. Jag har haft med klippet på bloggen tidigare men det tål att repriseras.
 

Har D varit med två gånger? Så kan det bli ibland....

1 kommentar:

Unknown sa...

Tack för en superb videoblandning på doc.lounge igår. Äntligen fick jag träffa en av mina favoritbloggare i r l!

A Family Portrait in Black and White var en av mina starkaste dokumentärfilmsupplevelser. Stannade inte kvar utan gick min stampub för att smälta den med några öl & whiskey.

Ha det bra!