fredag 28 oktober 2011

A som i Afganistan

Jag blev påmind härom veckan om Ahmad Zahir som figurerade på Vodkabeat för ett par år sedan. En fantastisk artist som dog 1976 under oklara omständigheter.  Om man söker på Ahmad Zahir kan man faktiskt hitta fyra låtar på Spotify, vilket naturligtvis inte är mycket med tanke på hans produktion låg på åtminstone 22 album, men i alla fall något. Bäst - enligt min mening - är hans samarbete med saxofonisten Ostad Ismail Azami och trumpetspelaren Ostad Nangalai(Ostad är titel som betyder mästare) som tillför en dimension som man knappast uppnår med modernare klaviaturkomp.
Här i en stillsam vals av Ustad Taranasaz. 

 Ytterligare en låt där framför allt trumpeten hörs i bakgrunden.

 Många av låtarna på nätet är beledsagade av hemgjorda videos och det är inte alltid lätt att hitta pärlorna.




1 kommentar:

Astrid Ekermo sa...

HEj!

Jag hittar ingen mailadress till dig så jag skriver här istället.

Jag heter Astrid och driver en filmklubb som heter Doc Lounge. Den 16 november kommer vi visa en dokumentär om Ukraina. Vi undrar om du skulle vara intresserad av att komma och dja och vja lite innan och efter filmen. Exempelvis dja 19.00-19.30, vja med musikvideor från öst 19.30-20.00, och dja en stund till efter filmen (ca 21.30 och ca en timme framåt).

Låter det intressant?
Hade varit jättekul att ha dig här!

Hör av dig! MVh
AStrid Ekermo, Doc LOunge
astrid@doclounge.se
0704-548402

www.doclounge.se/goteborg