tisdag 2 november 2010

Besök från Inre Mongoliet


Göteborg gästas denna vecka av ett band från provinsen Inre Mongoliet i norra Kina. Sådana gästspel är inte vardagsmat och jag måste naturligtvis titta närmare på bandet Hanggai.

De spelar alltså mongolisk folkmusik men sångaren har ett förflutet inom kinesisk punkrock och bandet anger Pink Floyd, Radiohead och Rage Against The Machine som influenser. Mycket intressant. Tung elgitarrer och bas samsas om utrymmet med tvåsträngad luta och hästhuvudfiddla. Här är en inspelning från Amsterdam i somras.

Strupsång på klassiskt mongoliskt manér utlovas vilket naturligtvis piggar upp. Riktigt bra strupsång hör man inte ofta i Sverige. Den färgglada traditionella scenkostymeringeng gör inte saken sämre. Det kan bli en minnesvärd koncert.

Jag kommer fortfarande ihåg hur knockad jag blev av den rysk/sibiriska orkestern Yat-Kha för tio år sedan. Jag terroriserade vänner och bekanta med försök till egenhändig strupsång i månader efteråt. Jag hoppas på något liknande nu.

Inga kommentarer: